Verkkokaupan perustaminen – näin onnistut!

Verkkokaupan perustaminen

Verkkokaupan perustaminen on yhä suositumpi tapa aloittaa liiketoiminta nykypäivänä. Syitä tähän on useita, mutta yksi päällimmäisistä syistä on se, että verkkokaupan luominen nykypäivänä on suhteellisen helppoa, eikä suuria aloitusinvestointeja välttämättä tarvitse tehdä.  Tässä blogiartikkelissa käymme läpi kattavan oppaan, joka toivon mukaan auttaa sinua lukijaa onnistumaan oman verkkokauppasi perustamisessa.

Meillä tämän verkkopalvelun ylläpitäjillä on lähes 10 vuoden kokemus verkkokauppiaina, sekä olemme auttaneet lähemmäs sataa verkkokauppa-yrittäjää viimeisen 5+ vuoden aikana.

Verkkokaupan perustaminen on nykypäivänä suhteellisen yksinkertainen prosessi, mutta menestyvän ja kannattavan verkkokauppaliiketoiminnan luominen on edelleen vaikeata, eikä pikavoittoja kannata odottaa. Tässä blogiartikkelissa käymme tarkemmin läpi miten verkkokauppabisnes olisi meidän mielestämme hyvä käynnistää, eikä niinkään miten liiketoiminnasta tehdään menestystarina. Tästä aiheesta kirjoitamme myöhemmin erillisen blogiartikkelin.

Miten perustaa verkkokauppa

Verkkokaupan perustaminen sisältää monia eri vaiheita.  

Verkkokaupan perustamisen vaiheet

Verkkokaupan perustaminen on loistava tapa saada liiketoimintasi digitaaliseen maailmaan. Se ei ainoastaan avaa ovia globaaleille markkinoille, vaan tarjoaa myös matalan kynnyksen tavan aloittaa tai laajentaa liiketoiminta.

Vaihe 1: Liikeidean selkeyttäminen

Ennen kuin aloitat verkkokaupan rakentamisen, on tärkeää, että sinulla on selkeä käsitys siitä, mitä aiot myydä. Mieti tarkkaan, mikä tekee tuotteistasi ainutlaatuisia. Tutki markkinoita ja tunnista kohderyhmäsi tarpeet. Onko kilpailua? Jos ei ole kilpailua, mieti miksi sitä ei ole. Onko verkkokauppasi tuotteille olemassa todellinen tarve?

Vaihe 2: Liiketoimintasuunnitelman laatiminen

Laadi kattava liiketoimintasuunnitelma, joka sisältää yksityiskohtaiset tiedot tuotteistasi, hintastrategiastasi, markkinointisuunnitelmastasi ja taloudellisista ennusteistasi. Liiketoimintasuunnitelma toimii karttana verkkokauppasi kehittämisessä ja kasvattamisessa. Tässä kohtaa sinun on hyvä tehdä laskelmia kaikista kustannuksistasi ja laskea verkkokauppasi tuotteiden lopullinen kate. Esimerkiksi jos ostat tuotteen 10 eurolla ja myyt 15 eurolla, tulee sinun huomioida, että sinun katteesi ei ole 5 euroa, vaan tähän päälle tulee sinun myös maksaa arvolisävero (alv), logistiikkakustannuksia sekä muita verkkokauppamaksuihin ja verkkokauppaan liittyviä kustannuksia. Jos ostat tuotteen 10 eurolla, tulisi myyntihinnan olla vähintään 20 euroa, mieluiten 30 euroa, jotta sinulle verkkokauppiaalle jäisi myös jotain käteen.

Vaihe 3: Yrityksen ja domainin rekisteröinti

Rekisteröi yrityksesi ja hanki verkkokaupallesi verkkosivuosoite, eli domain. Myös toiminimiyrittäjä voi toimia verkkokauppiaana. Domainin ja domainhotellin (eli ns. kodin jossa domain ja sen hostaus ”asuu”) voi rekisteröidä monesta eri palvelusta. .fi -domaineja voi ostaa esimerkiksi Zonerista tai Hostingpalvelusta.

Vaihe 4: Verkkokauppa-alustan valitseminen

Valitse verkkokauppa-alusta, jota osaat myös tarvittaessa itse käyttää. Sinun ei tarvitse itse osata rakentaa verkkokauppaasi, vaan ulkoistaminenkin on nykyään uusillekin yrittäjille varsin kelpo vaihtoehto. Vielä muutamia vuosia sitten uuden verkkokaupan rakentaminen digitoimiston kautta saattoi maksaa kymmeniä, jollei satoja tuhansia euroja. Nykypäivänä saat varsin hyvän verkkokaupan ulkoistamalla jo 6000-8000 eurolla.

Verkkokauppa-arjen pyörittämistä ei kannata ulkoistaa kumppanille, jos tavoitteena on pitää kustannukset maltillisena. Tämän takia on tärkeätä, että osaat itse lisätä uusia tuotteita myyntiin, hoitaa tilauksia ja vastata asiakkaiden tiedusteluihin ja kysymyksiin. Siitä syystä suosittelemme verkkokauppa-alustaksi ensisijaisesti Shopifyta. Myös WordPressin Woocommerce on varsin hyvä vaihtoehto aloittelevalle verkkokauppiaalle. Käymme tämän artikkelin loppupuolella vielä tarkemmin läpi Shopify- ja Woocommerce-verkkokauppa-alustoja.

Vaihe 5: Maksujärjestelmien integrointi

Integroi luotettavat ja turvalliset maksutavat, kuten kotimaiset verkkopankit, luottokortit, PayPal ja mahdolliset muut paikalliset maksutavat. Tämä voi kuulostaa monimutkaisemmalta kuin mitä on. Klarnan tai Paytrailin saa esimerkiksi helposti käyttöön Shopify-kaupoissa. Kokenut digitoimisto hoitaa tämänkin puolen kädenkäänteessä.

Vaihe 6: Logistiikan ja toimitusten järjestäminen

Päätä alkuun vastaatko itse logistiikkapuolesta ja toimituksista / palautuksista, vai ulkoistatko heti alkuun logistiikkapuolen kumppanille. Jälleen kerran on tärkeätä, että olet tietoinen mihin sinulla on varaa ja mihin haluat käyttää omaa aikaasi. Alkuun voi olla fiksua hoitaa itse logistiikkapuoli ja kun myyntivolyymit nousevat, voi ulkoistaminen olla järkevää.

Vaihe 7: Markkinointistrategian toteuttaminen

Kun olet saanut verkkokaupan valmiiksi, on aika aloittaa itse liiketoiminta, eli myyminen. Jotta mahdolliset asiakkaat tietävät verkkokauppasi olemassa olosta, tulee markkinointistrategia olla olemassa.

Hakukoneoptimoinnilla varmistat, että ihmiset löytävät verkkokauppasi orgaanisesti hakukoneista, ja some- ja hakusanamainonnalla teet maksullista mainontaa digitaalisissa kanavissa. Miten tehdä verkkokaupan mainontaa? Kirjoitamme pian aiheesta oman blogiartikkelin.

Mitä maksaa verkkokaupan perustaminen?

Verkkokaupan perustamisen hinta riippuu monesta eri tekijästä. 

Verkkokaupan perustaminen hinta

Verkkokaupan perustamisen hinta riippuu monesta eri tekijästä. Eniten hintaan vaikuttaa se, että rakennetatko verkkokaupan itse vai ulkoistatko verkkokaupan rakentamisen digitoimistolle tai freelancerille, sekä varaston koko ja arvo.

Mitä verkkokaupan rakentaminen maksaa?

Kuten lähes jokaisella alalla, myös verkkokauppatekijöitä löytyy laidasta laitaan ja siksi myös hintaskaala on erittäin laaja. Fiverrin kaltaisesta freelancereiden markkinapaikasta saatat löytää verkkokauppatekijän jopa alle 100 eurolla. Ja myös kotimaisia freelancereita saatat löytää verkkokaupparakentajiksesi muutamilla satasilla. Halvemmat tekijät ovat usein kokemattomampia tekijöitä ja ovat siksi valmiita joustamaan hinnassa, jotta saavat kerättyä kokemusta ja referenssejä. Tämä ei toki tarkoita sitä, etteikö laatu voisi olla hyvää, mutta näissä tapauksissa kannattaa etukäteen pyytää muutama referenssi.

Jos toivot verkkokauppasi tekijöiksi kokeneita ja ammatikseen niitä rakentavia tahoja, joudut hyvin todennäköisesti pulittamaan useampia tuhansia euroja, mutta monessa tapauksessa saatat selvitä alle 10 000 eurolla. 500 euron ja 10 000 euron verkkokaupan ero on usein siinä, että 10 000 euron verkkokaupan on rakentanut kokeneempi asiantuntija, jonka tehtävänä on huolehtia, että verkokauppasi perusominaisuudet kuten ostopolun toimivuus, responsiivisuus, nopeus ja hakukonelöydettävyys on kunnossa. Mikään verkkokauppa ei koskaan ole valmis, mutta laadukkaasti rakennettu verkkokauppa on pitkäikäinen ja kestää aikaa.

Mikä on drop-shipping verkkokauppa?

Drop-shipping-verkkokaupalla tarkoitetaan verkkokauppaa, jossa fyysinen varasto on muualla kuin verkkokauppiaalla itsellään. Kun asiakas tekee tilauksen verkkokaupasta, myyjä tilaa tuotteen suoraan tavarantoimittajalta tai valmistajalta, joka sitten lähettää tuotteen suoraan asiakkaalle. Tässä mallissa myyjä toimii välittäjänä eikä ota itse osaa tuotteiden varastointiin, pakkaamiseen tai toimitukseen. Drop-shipping -mallissa isoja alkuinvestointeja ei tarvitse tehdä, sillä varastonhallinnasta vastaa kokonaan toinen taho. Tästä syystä drop-shipping -malli voi olla varsin järkevä aloittelevalle verkkokauppiaalle.

Drop-shipping -mallissa on tärkeätä huomioida, että varaston, pakkaamisen ja toimituksen ulkoistaminen maksaa, mikä näkyy pienemmissä katteissa vs jos hoidat tämän puolen itse. Suosittelemme drop-shippingia varteenotettavana vaihtoehtona aloittelevalle yritykselle, joka haluaa pienellä budjetilla testata markkinaa ja onko myytävälle tuotteelle ylipäätään kysyntää. Harkitsetko drop-shippauksen aloittamista? Lue ensiksi tämä artikkeli, joka käsittelee print-on-demand -mallia, joka on eräänlainen drop-shippingin muoto, jossa personoitu tuote valmistetaan vasta tilauksesta.

Drop-shipping malliDrop-shipping -malli voi olla hyvä liiketoimintamalli aloittelevalle verkkokauppiaalle. 

Domain, verkkokauppa-alusta ja hosting

Verkkokauppiaana maksat myös joko kuukausittaisen ja vuosittaisen maksun verkkokauppa-alustalle (Shopify, Woocommerce, Magento, Wix tms.) sekä hostingpalvelulle. Sekä verkkokauppa-alustan että hostingpalvelun hinta riippuu ominaisuuksista joita verkkokaupallesi toivot sekä verkkokauppasi suorituskyvystä. Woocommerce on ilmaisohjelmisto, mutta vaatii WordPress-sivuston ja voi tuoda lisäkustannuksia maksullisista lisäosista ja teemoista. Shopify tarjoaa neljä eri suunnitelmaa, jotka maksavat kuukausitasolla 24-2000+ € / kk.

Domainista maksat n. 100-150€ / vuosi.

Maksupalvelut

Maksukäsittely on verkkokaupan keskeinen osa. Palveluntarjoajat, kuten PayPal, Stripe, Klarna, Paytrail tms. perivät yleensä prosentuaalisen osuuden jokaisesta tapahtumasta sekä mahdollisesti kiinteän maksun. Prosenttiosuus pyörii noin 1.5% – 3.5% per tapahtuma.

Ulkoasu ja teema

Verkkosivustosi ulkoasu ja toimivuus ovat avainasemassa, jotta erotutu positiivisesti kilpailijoista. Voit valita verkkokaupallesi valmiin teeman, joka maksaa yleensä 50–400 euroa tai sijoittaa räätälöityyn suunnitteluun, joka voi maksaa tuhansia euroja riippuen vaatimustasosta ja suunnittelijan asiantuntemuksesta. Myös ilmaisia teemoja on saatavilla, joista monet etenkin Shopifyn puolella on varsin toimivia alkuun. Teemaa voi myös myöhemmin vaihtaa, eli et ole ikuisesti loukussa valitsemasi teeman kanssa.

Maksettu mainonta ja SEO

Hyvä sijoitus hakukoneissa ja tehokas digitaalinen markkinointi ovat ratkaisevia tekijöitä verkkokauppasi menestykselle. Muista, että liiketoimintasi asuu nyt verkossa. Jos ei kukaan tiedä sen olemassaolosta on mahdoton saada myyntiä. Siksi suosittelemme budjetoimaan kuukausittain rahaa SEO-palveluihin, maksettuun mainontaan ja tarvittaessa myös sisällöntuotantoon. Sisällöntuotannon voi tehdä itse tai ulkoistaa esimerkiksi freelancer-vaikuttajalle. Alkuinvestointi markkinointiin voi olla sadoista euroista tuhansiin, riippuen strategiasta ja tavoitteistasi. Meidän ehdotuk

Verkkokaupan perustaminen ilmaiseksi?

Täysin ilmaisen verkkokaupan perustaminen voi olla lähes mahdotonta, sillä domain ja hostingmaksuja tulee ilmaisillakin verkkokauppa-alustoilla. Mutta jos tavoitteena on perusta verkkokauppa mahdollisemman pienellä budjetilla, suosittelemme rakentamaan yksinkertaisen Woocommerce-verkkokaupan, tai vaihtoehtoisesti kokeilemaan Shopifyn ilmaista kokeiluversiota. Voit käyttää tätä aikaa testataksesi alustan toimivuutta ja selvittääksesi, sopiiko se liiketoimintaasi. Kokeilujakson päätyttyä sinun täytyy kuitenkin siirtyä maksulliseen suunnitelmaan tai vaihtaa toiselle alustalle.

Yksi hyvä vaihtoehto on myös perustaa ”verkkokauppa” suosituille somealustoille. Esimerkiksi Instagram-tilillä voit yhtä hyvin listata tuotteita myyntiin ja hoitaa myyntitapahtumia manuaalisesti Instagramin kautta. Tämä voi olla hyvä tapa testata markkinaa ja jos kysyntää on, voi verkkokauppatoiminnan käynnistää esimerkiksi Shopify-kaupalla.

Shopify verkkokaupan perustaminen

Shopify on yksi suosituimmista verkkokauppa-alustoista, joka tarjoaa käyttäjäystävällisen tavan perustaa ja hallinnoida verkkokauppaa. Tässä on askel askeleelta opas Shopify-verkkokaupan perustamiseen:

Vaihe 1: Rekisteröidy Shopifyhin

Käy Shopifyn verkkosivuilla ja klikkaa ’Aloita ilmainen kokeilu’. Sinulta kysytään sähköpostiosoitetta, salasanaa ja kaupan nimeä, joka tulee olemaan kauppasi uniikki tunniste Shopify-järjestelmässä. Syötä tarvittavat tiedot ja jatka.

 

Shopify teemakauppa

Shopify-teemakaupasta löydät sekä ilmaisia että maksullisia Shopify-teemoja.

Vaihe 2: Määritä kauppasi asetukset

Valitse asetukset: Shopify-ohjauspaneelista voit määrittää kaupan asetuksia kuten valuutan, verot ja toimitustavat.

Maksutavat: Aseta maksutavat, joita haluat käyttää (esim. PayPal, luottokortit). Shopify tukee useita eri maksupalveluita ja integraatioita. Näiden lisäksi maksutavaksi on helppo integroida Paytrailin tai Klarnan.

Vaihe 3: Valitse ja muokkaa teemaa

Teeman valinta: Shopify tarjoaa monia eri teemoja, joista voit valita mieleisesi. Ilmaisten teemojen lisäksi saatavilla on myös laaja valikoima maksullisia teemoja. Valitse teema, joka sopii parhaiten tuotteillesi ja brändillesi.

Teeman muokkaus: Voit muokata teemaa visuaalisella editorilla ja lisätä omia kuvia, muuttaa värejä ja fontteja sekä järjestellä sivuelementtejä.

Vaihe 4: Lisää tuotteita

Lisää tuotteet kauppaasi: Jokaiselle tuotteelle tulee syöttää nimi, kuvaus, hinta, ja kuvat. Voit myös määrittää variaatiot, kuten koot tai värit.

Varastonhallinta: Aseta varastomäärät tuotteillesi ja päivitä niitä tarpeen mukaan.

Vaihe 5: Luo muut verkkokaupan sivut

Luo sivut: Voit luoda lisäsivuja, kuten ”Tietoja meistä”, ”Toimitusehdot” ja ”Yhteystiedot”.

Navigaatio: Aseta sivustosi navigaatio eli valikot, jotta asiakkaat löytävät helposti etsimänsä.

Vaihe 6: Aseta verot ja määritä toimitus

Verot: Varmista, että kaupassasi on oikeat verotiedot. Shopify auttaa asettamaan oikeat arvonlisäverot Suomessa.

Toimitus: Määritä toimitusvaihtoehdot ja -hinnat. Voit asettaa eri hintoja ja toimitustapoja eri alueille.

Vaihe 7: Testaa

Tee testitilauksia: Varmista, että maksu- ja toimitusprosessit toimivat oikein tekemällä testitilauksia.

Tarkista yksityiskohdat ja tee testiosto: Käy läpi kaikki kaupan osat varmistaaksesi, että kaikki toimii suunnitellusti ja näyttää hyvältä. Tee lopuksi testiosto.

Vaihe 8: Julkaise kauppasi ja markkinoi sitä

Poista salasanasuojaus: Kun olet valmis aloittamaan myynnin, poista kauppasi salasanasuojaus, jotta asiakkaat pääsevät sivustollesi.

Markkinointi: Hyödynnä digitaalista markkinointia, kuten hakukoneoptimointia, sosiaalisen median kampanjoita ja hakusanamainontaa, jotta saat kauppaasi liikennettä ja asiakkaita.

Shopify-verkkokaupan perustaminen on suoraviivaista, ja alustan monet resurssit ja tukipalvelut auttavat sinua matkan varrella. Varmista, että hyödynnät kaikkia tarjolla olevia työkaluja ja ohjeita, jotta saat kauppasi menestymään.

WordPress verkkokaupan perustaminen

WordPress-alustalle verkkokaupan perustaminen on suosittu vaihtoehto monille yrittäjille, koska se tarjoaa joustavuutta ja laajan valikoiman laajennuksia. WooCommerce on yksi suosituimmista laajennuksista, jonka avulla voit muuttaa WordPress-sivustosi toimivaksi verkkokaupaksi. Tässä on askel askeleelta opas, kuinka perustaa verkkokauppa WordPressiin käyttäen WooCommercea:

Vaihe 1: Valmistelevat toimet

Web-hosting ja domain: Varmista, että sinulla on web-hosting ja domain-nimi kunnossa. Suositeltavaa on valita hosting-palvelu, joka on optimoitu WordPressille, kuten Seravo.

Asenna WordPress: Jos et ole vielä asentanut WordPressiä, voit tehdä sen suoraan hosting-palvelusi hallintapaneelista yhdellä klikkauksella.

Vaihe 2: Asenna WooCommerce

Siirry WordPressin hallintapaneeliin: Kirjaudu WordPressin hallintapaneeliin (wp-admin).

Lisää uusi lisäosa: Valitse vasemmalta ’Lisäosat’ > ’Lisää uusi’. Etsi WooCommerce ja klikkaa ’Asenna nyt’, sitten ’Aktivoi’.

Vaihe 3: Käynnistä Woocommerce

Käynnistä Woocommerce: Kun WooCommerce on aktivoitu, se käynnistää asennusvelhon auttaakseen sinua määrittämään verkkokauppasi perusasetukset, kuten sijainnin, valuutan, maksutavat ja toimitusvaihtoehdot.

Seuraa ohjeita: Täytä kaikki tarvittavat tiedot ohjeiden mukaan.

Vaihe 4: Lisää tuotteita

Lisää tuotteita: Siirry ’Tuotteet’ > ’Lisää uusi’. Anna tuotetiedot, kuten nimi, kuvaus, hinta ja kuvat. Voit myös lisätä tuotevariaatioita, kuten eri kokoja tai värejä.

Vaihe 5: Valitse ja muokkaa teemaa

Valitse sopiva teema: WooCommerce toimii minkä tahansa WordPress-teeman kanssa, mutta jotkin teemat on suunniteltu erityisesti e-commerce-käyttöön. Storefront on esimerkki ilmaisesta teemasta, joka on suunniteltu toimimaan saumattomasti WooCommerce kanssa.

Mukauta teemaa: Mukauta teemaa tarpeidesi mukaan käyttäen WordPressin Mukauttaja-toimintoa.

Vaihe 6: Määritä maksutavat

Maksutavat: WooCommerce tukee useita maksutapoja, kuten PayPalia, Stripea ja pankkisiirtoja. Voit asettaa ja mukauttaa näitä WooCommerce-asetuksissa kohdassa ’Maksut’.

Vaihe 7: Aseta toimitustavat

Toimitusasetukset: Määritä toimitusvaihtoehdot ja -hinnat WooCommerce-asetuksissa kohdassa ’Toimitus’. Voit luoda eri toimitusvyöhykkeitä ja määrittää niille eri hinnat ja ehdot.

Vaihe 8: Testaa ja julkaise

Testaa verkkokauppasi: Tee testitilauksia varmistaaksesi, että kaikki toimii oikein, maksutapahtumat sujuvat ja toimitukset lasketaan oikein.

Julkaise ja markkinoi: Kun kaikki on valmista, poista mahdollinen ylläpitotila ja aloita verkkokauppasi markkinointi.

Näiden vaiheiden avulla voit rakentaa toimivan verkkokaupan WordPressin ja WooCommerce-laajennuksen avulla. Varmista, että pidät järjestelmäsi ja lisäosasi ajan tasalla turvallisuuden ja suorituskyvyn varmistamiseksi.

Kannattaako verkkokaupan perustaminen?

Jos olet päässyt näin pitkälle, saatat toden teolla harkita verkkokaupan perustamista. Mutta onko siinä järkeä? Kannattaako perustaa verkkokauppa? Noh, tämä riippuu monesta eri tekijöistä: Onko verkkokauppasi tuotteille kysyntää, onko sinulla aikaa, kiinnostusta ja osaamista lähteä verkkokauppiaaksi? Sekä onko sinulla tähän tarvittavat resurssit?

Kukaan ei ole seppä syntessään ja tulevaisuutta on mahdotonta ennustaa. Jos ei kokeile ei voi tietää, mutta samalla on hyvä olla kriittinen ja realistinen. Liian suuria riskejä ei kannata tässäkään hommassa ottaa ja tärkeintä on selvittää mahdollisimman aikaisin onko tuotteillesi kysyntää. Kysyntää voi selvitellä esimerkiksi kysymällä eri verkkokauppa-foorumeilla, esimerkiksi Facebookin ”verkkokauppiaat” -ryhmässä. Liian suurta varastoakaan ei kannata alkuun tilata, eikä huippukovia myyntilukuja kannata vielä ensimmäisenä myyntivuotena odottaa.

Verkkokaupan pyörittäminen on kuitenkin todella hauskaa puuhaa ja siinä varmasti oppii todella paljon uusia asioita, joista on myöhemminkin elämässä hyötyä.

Jos päätät perustaa verkkokaupan, saat tämän linkin kautta Shopifyn käyttöön 3 kuukaudeksi hintaan 1 € / kk. Tienaat meille myös pienen provision Shopifylta. Lue myös miten Shopify pärjää vertailussa Woocommercea vastaan. 

[/et_pb_column]